Monday, January 12, 2009

Korang dah buat ker?

1. Fast Food- Mc Donald's- KFC

2. Beverages, Drinks- Coca-cola- Dr. Pepper- Fanta- Sprite- Schweppes- Lilt- Fruitopia- Sunkist- Kia Ora Fruit Squashes

3. Food, Snacks- Buitoni- Danone- Perrier- Libby's- Maggi- Nestlé- Shreddies cereal- Nestlé KitKat- Vittel

4. Consumer Products (Tissue, Diapers)- Kimberly-Clark- Kotex- Huggies- Kleenex

5. Cosmetics, Body Care- Biotherm- Sanex- Garnier- Clinique- Helena Rubinstein (HR)- L'oréal Paris- Origins Natural Resources- Maybelline- La Roche-Posay- Redken 5th Avenue NYC- Vichy- Johnson & Johnson- Revlon- Brylcreem

6. Perfumes, Fashion, Cosmetics- Boss (Hugo Boss)- Calvin Klein- Lancôme Paris- Giorgio Armani- Estée Lauder- Tommy Hilfiger- Donna Karan New York (DKNY)- Ralph Lauren

7. Fashion, Clothing- Aramis- Prescriptives- La Mer- Bumble and Bumble- Jo Malone- Kate Spade- River Island- GAP- JC Penney- Timberland- J. Crew

8. Sportswear- Champion- Outer Banks

9. Home Products- Ambi Pur- Kiwi (shoe care)- Sara Lee

10. Coffee, Coffee Systems, Tea- Douwe Egberts- Maison Café- Superior Coffee- Pickwick- Piláo Café- Starbucks Coffee

11. Technologies- ICQ- AOL- Nokia- IBM- Intel

12. News Corporation, Publications- Sky TV Network- 20th Century FOX- Star TV Network- National Geographic Channel- The Weekly Standard- New York Post- News of the World (UK)- The Sun (UK)- The Times (UK)- The Daily Telegraph (Australia)- Harper Collins- Nursery World- Disney- TIME Magazine- CNN

13. Clothing (Socks, Babywear, Intimate Apparel)- DIM- Victoria's Secret- Banana Republic- Structure- Pryca- Lindex- Playtex- Auchan- Just My Size- Hema- Wonderbra- Bali- Hanes- L'eggs- Lovable- Nur Die- Gossard

14. Retailers, Stores, Shopping Complex- Carrefour- Tschibo- Marks & Spencer- Selfridges & Co.- The White Barn Candle Co.- Mast Industries Inc.- Express- Structure- Henri Bendel- Intimate Brands Inc.- The Limited- New York & Company- Lerner New York

15. Home Depot- Expo Design Centers- Georgia Lighting- Villager's Hardware- Maintenance Warehouse- The Home Depot- Apex Supply Company

Korang dah boikot ke barang2 kat atas ni? Cuba bagitau bila kali terakhir korang pergi shopping? Ada korang ambik kesah barang apa yang korang beli, brand apa?

Alah..kat Malaysia ni kalau buat kempen2 boikot memboikot ni kan..confirm Failed! Tak caye cuba korang tgk restoran Mcd ke KFC ke..penuh je dgn orang. Dari masa perang dekat Afganistan tu lagi suruh boikot 2 restoran ni..tapi sales diorang terus meningkat..siap bukak francais baru lagi. Ha sape nak jawab tu?

Orang Malaysia ni dah di ajar mewah. Tak reti nak hidup susah sikit. Mentality diorang (errr..aku jugak) kdg2 tu macam ni :

"Alah..klw aku beli ni tak efek kempen boikot ni. Biarlah orang lain yang boikot..aku nak guna barang nih".

So klw dh smua orang fikir mcm tu mana nak berjayanya kempen memboikot tu. Apapun atas diri masing2. Klw teringin nak makan kfc tu, tabahkan hati..pergilah cari makanan Malaysia yang lagi sedap..murah pun murah. Negara kita kan kata dengan makanan. Klw nak beli barang rumah tu..biasa pergi Carefour..bulan ni pergilah Giant ke Jusco ke. Tapi klw korang dh pakai henpon Nokia..jgnla buang pulak..bagi kat aku meh. Haha.

Apapun tepuk dada tanya selera. Tahu korang tu cakap je berdegar2..time buat takde maknanya. Ingatlah penderitaan rakyat Palestin tu sekejap, tanamkan dalam diri unt tidak menyokong kekejaman ke atas mereka. Boikot la barang2 yang disalurkan ke rejim Zionis tu. Untuk kali ni je..Biarlah orang lain tak boikot pun..Mari kita boikot sekarang!

12 comments:

nurdaniella said...
This comment has been removed by the author.
nurdaniella said...

salam fazemy.. sokong bila fazemy kata orang kita ni cakap jer berdegar2 tapi, habuk pun tarak.. mujurlah akak ni kurang berkemampuan, so tak de la terlibat sangat dengan barang2 dalam senarai tu.. apapun, harap2 sangat amerika turut terjejas..

fazemy said...

yelah..samalah kita.kesian dah dgn diorg kat sana tu. nyawa bagai dihujung tanduk dah.

maziah said...

jom boikot rmi2........no more mcD....huhuhu

~~Ms.LuVLyHoNeY~~ said...

mari sama2 kita boikot

lillies said...

betul3...!!mari kita sama2 boikot....rakyat mesia ni bukan ape, sume dh terbiasa dgn mknan2 mcm tu..kalau nk ikut bukan ada khasiat sgt pn mknan2 camtu...tgk, dr segi pemakan pn dorg sebenarnye dh membunuh kita..betul x?cuba fikir2 kan...

fazemy said...

Betul tu cik lilies..kenapa bdk zaman skrg ni degil dan sosial sgt? sbb diorg dari kecik dh di bagi makan benda2 yg kita tak tahu kandungnnnya..sbg contoh kfc..10 rempah ratus rahsia dia tu ada kita tahu? Kdg benda2 mcm tulah buat hati kita gelap. Tanpa kita sedari..

NaDiaHaNuM~ said...

erkk..tapi kali ni mmg nekad..
tanak mkn mcD n KFC..
for the time being..
huhhuhu..

Ejat_Aramaiti89 said...

kalau jenama mcm timberland ker..banana republic ka..bleh aku boikot..kuz aku pun x mampu beli barg2 mcm tuh

fazemy said...

Nadiahanum-tulah..payah nk tahan nafsu nih..lagi2 klw lalu sebelah kfc..bau dia..aiseh!klw biasa tak teruja pun nk makan..tp time2 ni lah dia nk uji kesabaran tu..sabar..sabar..

PIKIRSENDIRILAH said...

nk komen jgk..biorlah takde orang nk bacapun..
mmg btulpun..sbnarnya kita ni bukan tau sgt pun..dah bagitau pun buat2 tak tau juga..main belasah juga..ala cam judi,dadah,arak,disco,konsert,aurat dan mcm2 lagi dh bagitau salah..yg hukumnya haram bagitau haram..tp buat jgk..ni lagi bab boikot..so cmne nak boikot..apapun pandai2lh..sorila kalu kate over..game over..

fazemy said...

Bila iman tak cukup kat dada..itulah jadinya..