Tuesday, August 4, 2009

Apa Faedahnya Berarak Ramai2 Kat Jalan Tue?!!

Hari ahad lepas saya jumpa kawan saya. Mengeluh dia cerita pasal KL jalan jammed sabtu sebelumnya. Dia kutuk2 orang yang buat demonstrasi tu. Takde keje dia kata. Buang masa. Takde faedah. Yang ramainya orang melayu la. Diperbodoh2kan pembangkang katanya. Orang besar2 takde datang...Bla bla bla dan bla...

Saya cuma senyum saja. Sbb saya tahu klw dia bukak internet pun dia akan tros ke facebook dan web intertainment yang lain. Jadi jika dia silap paham dgn perhimpuan MANSUH tu saya tahulah kenapa. Sbb dia tak banyak membaca..tak byk meneroka. Cuma dapat dari satu sumber sahaja. Suratkhabar dan Televisyen. Yang byk manipulasi dari realiti. TV?..Hemmm muka diani bukan tgk berita pun.

Saya cuma kata. Ko susah harini je. Bukan tak blh nak bergerak ke mana2 pun..boleh..cuma perlahan2..Even guna terowong SMART pun haritu jammed. Sampai temperature kereta saya naik..dan beberapa buah kereta rosak di dalam terowong. Tapi cuba kita selami keluarga2 tahanan ISA tu. Cuma ko jd bini dia...anak dia. Ayah diorg dlm lokap..Tak tahu bila akan dibebaskan. Ditahan tanpa bicara. Sekalipun tahanan tu salah...bicaralah mereka..hukumlah mereka..seksalah zahir mereka. Tapi jangan diseksa jiwa mereka..batin isteri..anak yang tidak mengerti. Membesar tanpa ayah..Stuck di semua sudut hidup tanpa seorang lelaki di sisi. Sampai bila harus penanti?

Kawan saya terdiam. Mungkin cuba memahami apa yang saya sampaikan. Lainlah klw laki ko bunuh org..masuk jailed dikenakan hukum gantung...habis edah ko carilah laki lain wat suami. Tapi klw laki ko kena tahan ISA..rasa2 apa yang korang akan buat? Mintak cerai..kawin lain? Menanti atau terus menanti pada hari yang tak pasti..


p/s: Kita kena berusaha unt selesaikan mslh. Dan perhimpunan MANSUH haritu adalah satu usaha juga. Smoga berjaya dan TAHNIAH buat mereka.

13 comments:

Iris Collections said...

akak setuju apa yg emy ckp tu..
emy kalau nak tahu masa kejadian tu akak ada kat jalan TAR nak amik stock...akak tahu mcm mn keadaan kat sana...demonstrasi tk akan ada kalau kita berada di landasan yg betul...ada ke sembur gas pemedih tu ke kawasan yg tak sepatutnya...akak kena tau kena tau gas tu

Dee said...

emm...kalo buat kt stadium tertutup leh je kan..x salah nk demo..dari zaman umno menentang malayan union lg dh ada..tp jgnlah di tempat awam..itu je..akak ada kt sana smpi kul 1.30 ptg..sib baik x terperangkap..

fazemy said...

Hehe...diorg main sembur je. Abd sedara org ada jd FRU tu...diorg ikut arahan je. Suruh sembur main sembur la. Yang kesian ada pompuan pregnant la..Nak dijadikan crita hari kejadian sama dgn psr malam KL tu. ramai demonstration tu lari masuk kedai area jln tar. FRU ikut je..dah kata kena ikut arahan kan. Yang plg kesian masa diorg smyg ramai2 atas jalan tu...FRU dtg stiap penjuru main sembur je.

Apapun perhimpunan tersebut berjaya. Diorg pun bkn nak buang masa nak buat kerja2 bodoh mcm tu..tp mintak dgn cara lain memorandom di tolak mentah2..apa lg usaha yg ada.

p/s: Rajin2la baca blog yg cite psl kekejaman ISA ni. Ini bkn soal korg pembangkang mahupun kerajaan. Ini soal kemanusiaa.

ain said...

setuju ngan apa yg emy ckp. kwn emy tu hanya melihat negatif drp perhimpunan tu. tak tercapai akalnya motif perhimpunan tersebut. sian dia!

Queen said...

setuju kak..bukan tak de di war2kan ttg perhimpunan tu...tapi dah dicanang masuk tv pun. urusan kan boleh tangguh...dia yang tempah masalah...

kak dee.... memang betul..tapi diorang buat tak tau jer..yang peliknya...pro isa boleh jer berkumpul tempat awam...siap boleh dihantar memorandum lagi...

dulu pernah buat protes dalam stadium...tapi takde kesan...siap kutuk2 dalam berita..ulasan yang menjengkelkan....

saya pun sama dg kak emy..ini bukan antara pembangkang atau kerajaan. ini kerana kebajikan rakyat....

Mama Safiyyah said...

stuju!

Anonymous said...

dari tok nenek aku sampai lah keturunan aku sekarang ni tak da sapa sapa pun masuk ISA ni...pasal apa..kami di kampung hidup macam biasa saja..kalau kita rasa kita susah, negara negara lain pun susah jugak malah lagi teruk sampai tak makan atau anak anak mereka tak sekolah. Baca lah surat kabar atau tonton lah TV tu..bukan kita saja yang merasai kesusahan ekonomi tapi yang heran nya dalam susah suah ni ramai jugak yang bershopping....makna nya..kita ni di tahap yang serba ok..siap ada kereta dan boleh surf net lagi....nak bersembahyang pun tak da di sekat malah ...so tak rasa apa yang kurang nya pun. Ko kesian kat ayah atau mak bapak anak anak kecik ni kena kurung dalam Jel..apa mereka dah buat...cuba tanya lah pada diri kamu sendiri...kalau kamu jadik mak bapak, anak anak ko kurang ajar..apa ko buat...senyum saja sambil memeluk meluk manja atau apa...aku rasa ko pun tak tau sebab ko mana ada anak pun!!!
Fikir lah....cermin lah dan sikir2 kan lah...

arnirina said...

ntah ape2 diaorang ni kan...

LotsOfLove-Pearls said...

Kalau pergunakan ISA dengan betul ada baiknya tapi kalau kat Malaysia ni, rasanya ISA mansuhkan jer ar. Kenapa? sendiri kita fikirlah..
Tahanan2 yg ada di dalam sana, seberat mana kesilapan mereka..?

arryani said...

Aku pun tak paham laaaa...

Kat sini(JB) pun ada tau..

dorang siap bagi signal kat kita (yg dalam keta masa tu) pegi kat satu tmpt perhimpunan...

tapi...

tak ramai yg pegi..

fazemy said...

Ano - Apa point ko nih? AKu tak phm related dia dgn ISA nih. Kah kah..sorilah beb serius tak phm kaitan ISA dgn kampung ko yg aman, kitorg leh suf tenet leh shopping, anak manja???Tak pahammmmmm...

Ko tahu kenapa diorg tu kena tahan ISA? Apa salah diorg. Ko tahu? Of course la ko tak tahu..sbb aku tahu ko ni spesis yg baca blog "hal penjagaan anak" sahaja. Klw kesalahan ko ialah nak bunuh Sultan ke worth it la dipenjarakan bertahun2 dan tak tahu smpai bila akan dibebaskan.

Anonymous said...

ko ni yang tak faham gamak nya....ISA ni di adakan untuk lindungi orang macam kita ni ..faham tak...kalau ko baca undang2 dia ..memang lah kita ni tak faham..kalau keling hindraf tu buat demo...konon2 nya Malaysia ni bunuh mereka...ko nak duduk diam jer ker..ko nak ke rusuhan kaum macam tahun 69 tu terjadi..aku ingat ko tak tau kan, sebab rasa nya masa tu ko belum lahir pun..ko tak tahu macam mana perasaan orang melayu mati katak di lanyak oleh cina sial ni...itu sebab nya aku setuju sangat kat isa ni....
pasal demo hari tu...aku jadik marah sebab rata rata orang melayu jer yang ramai...aku sedih tgk makcik makcik , pakcik2 dan kanak kanak di heret sama ..kenapa sempit kan pandangan pada bende2 macam ni....setiap apa yang terjadi ada balasan nya...kalau baik ..baik lah balasan nya..yang pelik nya banyak orang yang dah spoonfed kan pelajarang dia menderhaka ...
Aku ni kan....kalau agama aku , bangsa aku di percacai kan ..aku akan bangkit memberontak dan berdemo macam orang lain buat macam hari tu....aku rela masuk ISA kalau di tangkap..dan aku rasa family aku akan bangga dengan tindakan aku ni....Masa ni lah aku layak berteriak ..ALLAHU Akbar"

Queen said...

huh kak emy..kesian jer dgr
statement si anonymous nieyh....

biarlah die kak..hidup dgn pemikiran statik..

ISA tu ditubuhkan utk melindungi LAHANAT yang di atas tuh..yang tak boleh ditegur dan dibuka mindanya macam ko la...

adoyai..
mula2 ko kata nak lindungi org macam ko..pastu ko kata bangga kalau kene tangkap ISA..hurm....ayat ape niyh...

makcik pakcik tu adalah kerabat, sedara - mara...sedara se agama, sebangsa yang mempunyai sedara dalam tahanan ISA...ko tau ker?

ko mesti ingat yang dalam ISA tu hindraf jer kan...ko memang bodohla...

ish..nak jer aku sepak ko..bagi ko baca apa yang berlaku sebenarnya..tapi dalam masa yang sama aku kesian kat ko..

bercakap takde point...kesian beb...

semoga tuhan bukak mata ko bahwa negara Malaysia nie tengah menuju kehancuran....