Wednesday, December 3, 2008

Suratan Ilahi..

Suka tak korang klw ada orang bercakap tentang sesuatu yang bukan kita yang tentukan. Sebagai contoh orang bertanya tentang jodoh pada kita. "Bila ko nak kawin?"..Aiseh..ingt nak kawin mcm tu je. Harini couple sok tros masuk meminang. Huh huh. Orang kata duit tak dpt beli cinta...duit bkn segala2nya..Tapi zaman skrg ni segala2nya perlukan duit. Betul x?

Ada "seseorang" msg aku kata aku mcm perli je bukak2 topik psl kawin nih. Mentang2la ko dah kawin kata dia sekadar menegur. Thanks yer atas teguran tu. Actually aku bkn tujukan kat sape2 pun topik psl 25sx tu..sekadar berkongsi dengan semua orang. Zaman skrg ni ramai tak dapat bezakan mana yang halal mana yang haram. Sebab tu lah klw tgk kat mana2 shoping complex ke..yang remaja2 tu ngalahkan laki bini berpeluk. Yang memalukan bila yang perempuannya pakai baju sekolah. Ish anak murid sapelah tu.

Aku harap dengan berkongsi artikel2 yang best dalam blog ni korang boleh ambik iktibar. Aku tahu korang silent reader je. Aku ikot sabda nabi yang bermaksud 'sampaikan ilmu walau satu ayat". Hope dengan menaip kat blog ni adalah sedikit ilmu yang aku dpt sebagai bekalan pahala di akhirat kelak. Pasal topik 25sx tu kan..before aku kawin actually aku pun x tahu bagi lelaki "benda" tu wajib. Serius tak tahu. So for girls out there...better berjaga2 k. Jaga maruah diri jaga maruah keluarga.

Berbalik kepada topik suratan atau takdir Ilahi ni. Mulut manusia ni mmg x henti2 suka bertanya takdir Ilahi kan. Sebagai contoh klw zaman2 kita skolah dulu klw periksa dpt no corot rasa malu je. Yelah smua orang dok sebok tanya dpt no bape dalam kelas. Tu blom lagi result UPSR, PMR, SPM, STPM...adehhhh klw result teruk bengangje klw ada org sebok nak tahu. Mulut manusia bkn mulut tempayan yang blh ditutup. Selagi mata diorang tu terbukak..selagi tidak dilahirkan bisu..selagi tu lah sebok tanya hal orang lain. Busy body btol!

Blom lg bab tanya jodoh tu. Kesian kat member aku sorang si cantik manis ni. Dia dahla xde boypren lg..klw time raya malas katanya nak g umah sedara mara. Smua senok dok tanya bila dia nak kawin. Alamak makcik ingt jodoh tu kita yang tentukan ke ha? Kita sbg manusia hanya merancang..berusaha...dan Allah yang menentukan segala2nya.

Pastu bersambung lg bila dah kawin plak. Sokla skema dia berbunyi begini "Ko dah pregnant ke?"...Huahuahuahua...elegik giler soklan tu. Mungkin si penanya soklan tu sekadar berbahasa untuk tanya perkembangan diri kita..tapi klw dah 10 tahun oarang tu kawin then dia takde anak lg..toksahla dok tanya soklan tu. Cubala jaga hati orang sikit. Cuba klw korang yang jd dia..mcm mana? Dia dah berusaha..sedangkan Allah yang menentukan rezeki kita mcm mana. Klw x dpt rezeki anak..mungkin rezeki lain melimpah ruah. Sebagai manusia..kita syukuri apa yang ada..jgn ratapi kekurangn yang menimpa. Kerana stiap yang berlaku itu pasti ada hikmahnya. Terima kasih Ya Allah kerana jdkan aku seorang manusia yang sempurna dan berakal. Itu sudah lebih daripada cukup Ya Allah.
Mulut manusia akan tros bertanya lg tentang takdir Ilahi..bila dah dpt sorang anak.."Bila nak tambah lg?"..haha..tak hbs2 tanya soklan. Tu blom soalan kaum lelaki lg. Dah ada kerjaya ok sikit. Umah sebijik..kete 3 4 bijik.."Hai jang..bila nak tambah cawangan?"...Grrrr...manusia..manusia..Tak pernah bersyukur dan tak pernah puas hati dengan apa yang Allah beri kat dunia ini. Soalan2 tu samada sekadar berbahasa..berbentuk perli memerli atau sebagainya..redha jelah..sbb mulut manusia bukanlah mulut tempayan.

Nota : Skrg ni mulut tertutup...jari jemari yang berkata-kata menaip keyboard.

Credit to Wawa & Wanny for their pic. Sekadar gambar hiasan. Berseri2 blogku:-)

3 comments:

Anonymous said...

wow.sudah mantap blog kamu ya...
mmg lumrah manusia...x prnh puas..
tp alhamdulillah aku dh lps smuanya kecuali peknen..mmg benar kata kamu...mereka hanya ingin sekadar mengetahui perkembangan diri TETAPI mereka kn pkr hati dan persaan org lain jg...
have a nice day dear
~eina~

Anonymous said...

Dari onioni- ohooo.. yang ni lagi besh dia punya bebelan. mana ada buta it. wah.

Izzah said...

seperti terkena batang hidung ku...
bila nak kawen?...kalaulah baang pisang tuh boleh bertukar menjadi lelaki..aku kawen ngan batang pisang tu tau..hahhaha..