Friday, April 17, 2009

Asalaamu Alaykum Blogger Sekalian

Apa khabar dan Assalamualaikum w.b.t. semua. Panjang tulisan salam saya tu. Maklumla baru balik dari blog Kak Chik yang mmg menulis salam dengan panjang. Bagus betul dia. Tapi betulla jugak. Since email berantai psl tak boleh nak taip perkataan AKUM tu dan kena gantikan dgn salam..saya jugak terikut taip "salam". Sebabnya bila saya taip Askum ke A'kum ke ada je yang nak tegur. Kata saya ni tak membaca ke? Tak dapat YM. Sbb kononnya AKUM tu bermaksud tak elokla untuk orang Islam. Singakatan bahasa Jerman ke bahasa Yahudi tah.

Tapi bagi saya semuanya atas niat. Bukannya kita taip AKUM tu mcm mendoakan benda buruk untuk Islam. Dah sah2 maksud kita Assalamualaikum kan. Tapi tulah. Saya pun terikut2 jugak. Hantar SMS kat kawan2 mulakan dengan "Salam...ko tgh buat apa tu..bla bla". Klw kawan tu terus jawab Waalaikumussalam..alhamdulillah la kan. Klw saya kdg2 dapat SMS atau YM yang masuk dgn perkataan "Salam" tu..saya baca Salam la jugak. Tdk seperti saya dpt SMS yang bermula dgn AKUM..spontan baca Waalaikumussalam w.b.t. Hemm entahlah masing2. Apapun gaya taipnya, di harap niat kita tetap sama untuk mendoakan sejahtera orang yang kita tegur tu. Kadang curious gak sape yang mula2 hantar AKUM berantai tu. Semoga niat org tu baik menegur kita. Dan bagi saya adalah baik menggunakan singakatan Askum atau A'kum(ada koma lepas huruf A) atau lebih afdal taip macam Kak Chik..Taip je panjang2..bukan rugi pun. Tapi klw SMS dah panjangla kan jadinya. Untuk lebih afdal..klw bagi salam dalam blog ambik taip mcm ni :

assalamualaikum Pictures, Images and Photos


Ok ni award dari Kak Chik. Hehe..mekasih yer kak chik. I love your blog too. Ingat kak chik nak bagi saya hadiah sbb saya pengunjung ke 9999 blog dia tadi. Heh heh.



Kata Lily a.k.a orang yang forwardkan award ini kat Kak Chik, 'award' ni ada 'rules' iaitu:

1. The winner can put the logo on his/her awesome blog - OK, DAH LETAK dengan penuh perasaan riak dan takbur eksyen la ni dapat award. hehehe.

2. Link the person you received your award from - OK, INI LINK KE BLOG KAK CHIK

3. Nominate at least 7 other blogs - Saya serahkan award ini kat "Good Listener Saya" iaitu : (Sila lihat jika nama anda tertera di senarai Good Listener saya.) Terima kasih kepada anda semua. Pendengar yang baik adalah mereka yang memberi pandangan apabila kita meluahkan perasaan. Sebab diorang ni rajin komen di blog saya maka sangat baguslah pendengaran mereka. Saya tahu ada juga yang selalu baca je blog saya, tapi tdk meninggalkan komen. Mcm saya jugaklah...pergi skodeng je blog orang lain tapi jarang meninggalkan komen. Sekali rasa nak bagi komen kan jadi mcm komen kat blog Kak Kujie tu..huwaaaa insap2..takmo komen dgn penuh perasaan lagi lain kali. Hehe.

Sebenarnya ada beberapa blog yang saya suka baca dan layak untuk terima award ini. Tapi rasa2 korang Tun Mahathir, Pak Nil dan etc nak ke reply award saya ni dalam blog mereka?!! Haha. Apapun saya suka semua blog anda. Klw tidak, tidaklah saya link beratus2 blog melebihi follower saya. Banyak yang saya boleh dapat dari penulisan korang di blog ini. Yang membuat kita berfikir, yang mebuat saya up to date perihal semasa, dan yang buat saya tersenyum cemburu dengan keterujaan Honeysour Blog tu cerita pasal dia nak kawin. Huwaa jelesnya aku..rasa nak kawin jek lagi skali. Sronok betul sebuk2 prepared barang2 kawin ni kan:-)

4. Put links of those blogs on yours. - SET! (Copy paste je jwpn Kak Chik..haha)

5. Leave a message on the blogs of those you’ve nominated. - WOKEH!Dengan sukacitanya kakchik nak anugerahkan 'award' (Copy paste ayat Kak Chik dan menokok tambah ayat seterusnya) ini kepada mereka yang dah sah2 dianugerahkan itu. Korang Rocks!!!! (Sukati je ckp korang Rock walau korg mungkin peminat lagu nasyid, irama malaysia mahupun balada..kekeke)

Dan ini adalah award dari LOL. Satu2nya kawan saya yang berketurunan kadazan. Walau tak pernah jumpa dan kenal dalam blog je sekurang2 saya boleh cakap mcm ini time sembang2 ngn 7 orang kawan2 sekolah masa lepak2 sambil makan 2 slice kek di secret resipe. Ayatnya berbunyi begini :

"Itulah, kawan aku ada sorang kaum kadazan. Tapi dia tak tahu menari
tarian Sumazau tu. Sekarang ni dia balik kampung. Dia tu mmg rajin la..rajin
update blog..pot pet pot pet..bla bla"..



Cerita poyo konon kenal dgn LOL dah lama dah. kekeke. Btw thank you LOL. Setiap yang hidup pasti akan mati. Dan setiap yang mati mengingatkan kita bahawa kita tidak selamanya hidup di dunia ini. Dan hidup tak selalunya indah..


10 comments:

AyKay said...

Emy,

waa lama tak hapdet, bz kot. ke merajuk dgn bloggers' comments.

apa2, tak yah emosi ngat, kan blogging to express thinking, tak pe org tak stuju, itu freedom of typing...

selamat rehat hari minggu.
pasal salam tu,,,, apa2 pun yg ditulis, jika Tauheed kita betul, tak kan lari...

ain said...

akak pun ada dpt sms psl akum tu tp akak juga mcm emy, semua bergantung pd niat.

anyway thnx kasi akak award. pas tu emy jangan lupa dtg blog akak amik award pulak tau.

Unknown said...

Assalamualaikum Emy.
Kakchik nak tulis pendek-pendek je ya sb agak letih.
1. terima kasih sebab tulis pasal salam ni. kakchik tak kisah orang lain tapi kakchik lebih suka bagi salam penuh walau kadang2 ada juga tulis Salam saja. Tapi tak lengkap sebenarnya.
2. alhamdulillah award dah sampai kepada yang hak. memang kakchik suka blog emy ni.
3. hehehe belum 9999 lagi... baru 9700 lebih.

Kujie said...

waalaikumsalam

jgn majuk2 lama2...tak rock!

mcm gulai asam pedas tak letak daun kesom je...


nk ckp pasal salam tu...kalau kt chatroom sellau org tulis lepas salam

" tak jawap dosa"

eee...rasa hangin tau...awal2 tu dah doakan org baik2...bile akhirnya pula doakan org berdosa.

kata2 tu doa.

bila kita dlm talian ni..bersembang dlm talina..kita bkn tau dia tu dok dpn pc ke..entah2 time kita bagi salam tu..dia kena panggil dgn boss ke...

erk..tak moh emosi..nnt jadi isu...hahaha

tak sudah!

NekPP said...

assalamualaikum...yaaa fazemy...hehe..kalau dlm bahasa arab...ya tu maksudnya...wahaiiii emy!ahaks.. bila dah tahu lebih baik diperbetulakan..terima kasih yaaa..

psttt nak tanya...7 good listener tu nama nekPP tersenarai kaa? hahaha.. cam tak caya plak lah! kalau silap.. sah sah nekPP perasan! hahaha..kalau betull...mekasih lerr..rasanya mcm xsilap pandang..belah kiri tu kan kann..hehe

fazemy said...

Aykay - Bkn merajuk la. Ke"busy'an semenjak 4 menjak ni. Betul betul betul..Tauheed kena betul. Dulu saya subjek Tauheed slalu dpt A. Nak bgtau jgk walau takde org tanya. haha.

Ain - yang penting niat kita kan kak ain. Dulu cikgu saya pernah cakap jgn sebut perkataan "kasi" sbb maksudnya "lelaki mandul dlm istilah bahasa ....(lupa dah). Kasi tu kena sebut bagi..lebih formal:-)

KakChik - Waalaikumussalam Kak Chik. Terima kasih ye atas award ni. Ooo klw mcm tu kena kerja keras masuk blog kakchik ni. Untuk jd org ke 9999. haha.

Kujie - Kak Kujie, bkn merajukla. Busy + kdg takde idea nak menulis. Kdg nak tulis..smpai sekerat jln rasa malas pula. haha. Tak jwb dosa tu biasanya dari lelaki gatal. Dia nak ngorat kak kujie la tu. ngeeee.

NekPP - yer..nama anda tersenarai. Alamak ada award jugak ke. Mesti dpt award "gadis paling bertuah bln ni"..kan..erh gadis lg kah saya? haha.

p/s: Buat sape2 yang jd paste award ni kat blog sndiri..silakan ambil..saya suka blog anda semua:-)

NekPP said...

makaa dgn tidak toleh kiri kanan nekPP amek ler masuk dlm peti rete karun nekPP..ahaks..

tnx yaaaa yangg..bodek ler nihh..

fazemy said...

Mana leh bodek camtu je nekPP. Kenalah pos barang sepinggan 2 kuih ketayap ker. hehehe

Anonymous said...

[url=http://redbrickstore.co.uk/categories/antibiotics.htm][img]http://onlinemedistore.com/9.jpg[/img][/url]
kansas pharmacy interview participants http://redbrickstore.co.uk/categories/arthritis.htm new school of pharmacy rancho cordova california [url=http://redbrickstore.co.uk/products/evista.htm]pharmacy management software free[/url]
online pharmacy next day delivery http://redbrickstore.co.uk/products/sumycin.htm pharmacy schools ga [url=http://redbrickstore.co.uk/products/cefixime.htm]cefixime[/url]
pharmacy boric acid http://redbrickstore.co.uk/products/reglan.htm tennessee pharmacy schools [url=http://redbrickstore.co.uk/products/confido.htm]pharmacy technician pin[/url]
kentucky pharmacy law http://redbrickstore.co.uk/products/zyrtec.htm antique pharmacy bottles [url=http://redbrickstore.co.uk/products/levitra-super-active-plus.htm]levitra super active plus[/url]

Anonymous said...

[url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/fosamax.htm][img]http://onlinemedistore.com/2.jpg[/img][/url]
fda pharmacy http://certifiedpharmacy.co.uk/products/tentex-royal.htm seybridge pharmacy [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/xenical.htm]california board pharmacy tech license revoked[/url]
georgia pharmacy http://certifiedpharmacy.co.uk/products/toprol-xl.htm pharmacy minor ailment service [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/calan.htm]calan[/url]
buy seconal pharmacy http://certifiedpharmacy.co.uk/catalogue/k.htm tri state pharmacy weirton [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/sinequan.htm]united states pharmacy diet pills[/url]
pharmacy school rancho cordova california http://certifiedpharmacy.co.uk/products/paroxetine.htm alabama state board of pharmacy technician registration [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/provera.htm]provera[/url]