Thursday, June 17, 2010

Minyak Gamat Langkawi

Orang kata kalau pergi Langkawi, jangan pulang tanpa sebotol minyak Gamat. So setiap kali kami ke Langkawi pasti bawa balik berdozen2 minyak gamat. Sape nak? Saya jual sebotol sepuluh hengget. Hehe

Ini adalah herba2 campuran yang dimasukkan dalam minyak gamat tu.

Segala macam herba atok nenek diorg taruk termasukla tongkat ali. Kalau yer pun nak kuat, jangan minum minyak gamat tersebut. Amaran: Hanya untuk kegunaan luar sahaja. Jauhi dari kanak-kanak.

Dan segala campuran tadi bersama gamat asli di masak selama seminggu dalam kawah ni.



Dah masak dan disejukkan bolehla dibotolkan dan dipasarkan ke serata dunia. Pernah saya jumpa doktor akibat kulit melecet di kaki. Saya cakap kat doktor taruk minyak gamat je tapi makin teruk je jadinya. Doktor tu gelakkan saya. Tak semua luka boleh sembuh guna minyak gamat. Saya pun Oooooo je lah dengan doktor tu. Hehe.

Gamat adalah sejenis mentimun laut. Saya selalu ingat gamat tu binatang, tapi sebenarnya dia adalah tumbuhan laut. Jika gamat yang ditangkap hidup2 dibelah 2, kita boleh tengok belahan tadi sembuh dengan cepat. Sangat mengkagumkan.



Nota: Tahun ni sahaja dah 2 kali saya ke Langkawi. Tiada apa yang dibeli melainkan minyak gamat sahaja. Harap maklum. ^_^

6 comments:

Queen said...

beli FM la...takpun kalau kak emy pergi lagi..saya nak pesan..ngeeee

kakngah said...

emy.. aku nk kirim cekelat cadbury yg ada inti mint. seyes wey... kalau g lagi.. kite roger2 k..

Dee said...

akak pya minyak gamat hubby bwk dbalik tahun lepas..berlambak lg ada..hahaha..

DrSam said...

salam singgah. minyak gamat memang sinonim dengan Langkawi. Alang-alang minat dengan minyak ni boleh terus jadi pengedar ni :)

@cu SaYaNg said...

jadi penjual minyak gamat ke emy?

fairizna said...

untuk sebarang pertanyaan ttg produk gamat atau ingin melihat senarai produk gamat nusantara maju ent boleh layari
http
;//myherbangamat.blogspot.com