Thursday, September 2, 2010

Puasa? Kenapa kau pandang remeh padanya?

Ada orang puasa penuh...tapi dari segi aurat dan solat dia tak jaga. Ada orang tidak puasa...tetapi sebuk menghitung waktu berbuka. Ada orang berbuka puasa dengan santapan mewah..tapi setiap hari menghitung hari raya.

Saya pun tak kurang culasnya. Dah masuk ramadhan ke-23 tapi entah kenapa peluang yang ada disia-sia kan begitu saja. Terasa cepatnya waktu berlalu..terasa ruginya waktu yang pergi dulu.

Pemandu kedai perabot menelefon saya bertanyakan arah rumah. Bila saya tanya kenapa dia lewat tiba. Katanya berhenti makan dulu. Lapar sebab jauh cari rumah. Sudahla makan di kedai yang belum tentu halalnya..tidak berpuasa pula dia.

Ada seorang kawan ni asyik tuang puasa je. Asal tak terbangun sahur, tengahari dijadikan waktu bersahur. Bila ditanya katanya tak tahan. Sedangkan sebelum Ramadhan, orang lain makan...dia tengok2 je. Katanya diet! Bila dah ada bulan untuk berdiet, tak mahu pula dia diet. Alahaiiii...

6 comments:

Queen said...

hari tuh ada jumpe dalam facebook budak2 muda memperlekehkan dan menghina amalan puasa...lagi la azab je membaca...mati kene sambar petir baru tau..

fazemy said...

Budak nama Saleh tu erk. Itulah..nak salahkan cikgu ke mak bapak skrg ni? Klw dah tua bangka pulak sape yg salah. haihhh

cheqna said...

manusia ni unik kak
pelbagai ragam

Adlina Husaini said...

arghh semua tu alasan!!

Dee said...

adoi..mcm2 alasan ye..alasan xnak berpuasa..hehehe..

@cu SaYaNg said...

kejap je dh nk abis ramadhan...